La sedinta ordinara de marti 18.03.2024 au participat 13 consilieri , primarul, secretara, jurista CL, contabila Rosu Carolina , arhitecta Nistoran, administratorul Bradistean , 6 locuitori din blocul de la adresa Petofi 50, si 2 membrii Dunos.
Au lipsit consilierii Gafton Sorin nemotivat si Nicola Adrian motivat.
Sedinta a fost condusa de consilierul KADAR GHEORGHE.
Pe ordinea de zi au fost initial 12 puncte.
Consilierul Toma Iulian propune suplimentarea ordinii de zi cu 2 puncte :
- PH pentru trecerea lacului de acumulare in administrarea UAT Dumbravita si amenajarea acestuia, PH depus cu 30 de zile in avans care intruneste toate conditiile pentru a fi dezbatut de consiliu.
- Interpelare primar referitor la aplicarea HCL nr. 38/2009 privind intabularea Blocului de la adresa Petofi 50 in care locuiesc 27 de familii si functioneaza gradinita publica;
Consilierul Sperneac spune ca PH privind lacul de acumulare nu a ajuns la comisia nr. 1 pentru raportul de specialitate si nu poate fi introdus pe ordinea de zi
Consilierul Toma spune ca PH ul este afisat pe site-ul primariei de 30 de zile si este cunoscut de toti locuitori implicit si de consilieri.
Primarul promite ca-l va introduce pe ordinea de zi in sedinta din aprilie . Consilierul Toma accepta.
A doua propunere este aprobata in unanimitate
Se voteaza in unanimitate ordinea de zi cu completarile aduse .
Secretara primariei da citire procesului verbal din sedinta anterioara . Nu sant obiectii si se aproba in unanimitate.
Presedintele de sedinta cere aprobarea consilierilor pentru a incepe dezbaterile cu problemele invitatilor . Se aproba in unanimitate .
Consilierul Toma solicita cuvantul si arata ca a fost contactat de un grup de proprietari din blocul Petofi 50 care i-au cerut sprijinul pentru solutionarea problemei cu care se confrunta , respectiv imposibilitatea intabularii locuintelor din cauza statutului neclar al terenului pe care este construit acesta. Arata ca aceasta problema treneaza de mai bine de 10 ani, ca in 2009 a fost adoptata o hotarare de consiliu prin care executivul primariei trebuia sa deschida in instanta o actiune in constatare prin care se solutiona problema . Ii solicita primarului sa le raspunda cetatenilor prezenti ce s-a facut in aceasta privinta pentru ca situatia nu s-a schimbat cu nimic.
Consilierul Sperneac arata ca proprietarii au numai pretentii dar ei nu fac nimic. Considera ca acestia trebuie sa se constituie in asociatie de proprietari si ei sa actioneze in instanta.
Primarul Malac arata ca proprietarul terenului in CF este Pap Anisoara si a incercat sa rezolve cu aceasta pe cale amiabila dar nu a ajuns la niciun rezultat.
Un proprietar din bloc arata ca toti platesc impozit la primarie pentru locuintele lor dar cand este vorba sa fie ajutati primaria nu face nimic cu toate ca si gradinita care functioneaza in acelasi bloc este in aceeasi situatie.
Consilierul Toma arata ca toate aceste aspecte au fost analizate pe larg in 2009 cand s-a emis HCL 38 si atunci consilierii au decis ca executivul primariei sa se ocupe de rezolvarea problemei si s-a prevazut chiar in bugetul comunei suma de 2000 euro ( echivalentul in lei ) pentru rezolvarea acesteia . Solicita primarului sa dea un raspuns clar celor prezenti in sala .
Primarul Malac spune ca va desemna pe cineva din subordinea sa ca sa rezolve aceasta problema si solicita proprietarilor prezenti sa intocmeasca un tabel cu semnaturile tuturor proprietarilor din bloc prin care acestia sa imputerniceasca reprezentantul primariei pentru a-i reprezenta in instanta.
Acestia se declara multumiti si parasesc sedinta.
Se incepe dezbaterea problemelor de pe ordinea de zi :
1. Proiect de hotarare privind rectificarea bugetului local pentru anul 2014 ;
Contabila Rosu C. prezinta referatul privind rectificarea bugetului in urma primirii unor sume de la Ministerul Dezvoltarii si de la 2 sponsori.
Presedintele de sedinta Kadar Ghe arata ca este o rectificare pozitiva si nu mai este nevoie de dezbateri propunand aprobarea acestuia .
Consilierul Toma arata ca se continua sistemul de a nu se prezenta consilierilor bugetul rectificat , arata ca in documentele primite nu s-a prezentat in ce scop va fi folosita suma de 112 mii lei virata de la Ministerul Dezvoltarii si solicita presedintelui sa clarifice acest lucru daca a inteles asa bine rectificarea .
Presedintele Kadar nu poate raspunde si da cuvantul primarului care precizeaza ca suma va fi folosita la continuarea lucrarii de canalizare din centrul localitatii.
Se supune la vot si se aproba cu 12 voturi pentru si o abtinere.
2. Proiect de hotarare privind atribuire denumire de strazi in Comuna Dumbravita;
Arhitecta Nistoran prezinta un referat cu urmatoarele denumiri de strazi : Satu- Mare , Calea Sannandrei, Liceanului, Lacatusului , Dambovita.
Consilierul Sperneac arata ca in Comisia 1 s-a propus in loc de Satu Mare strada Motului. Se aproba modificarea .
Consilierul Toma felicita arhitecta pentru ca a realizat in sfarsit o harta a localitatii cu toate strazile la zi, asa cum i-a solicitat in urma cu 6 luni.
Primarul Malac spune ca harta a fost tiparita prin sponsorizare in 5000 de exemplare si va fi distribuita tuturor locuitorilor.
Se voteaza noile denumiri de strazi in unanimitate.
3. Proiect de hotarare privind studiu de fezabilitate - modernizare strazi;
Arhitecta Nistoran arata ca pentru a se obtine finantare guvernamentala pentru asfaltarea unor strazi este nevoie de realizarea unui studiu de fezabilitate.
Consilierul Toma spune ca pentru asfaltarea strazilor a fost prevazuta in bugetul local pe anul 2014 suma de aproximativ 3 milioane lei pentru un numar de 13 strazi. Studiul de fezabilitate ce urmeaza a fi aprobat cuprinde un numar de 39 de strazi ce ar urma sa fie finantate de la bugetul central. In lista prezentata se regasesc 10 dintre strazile ce au fost cuprinse pentru finantare din bugetul local aspect illegal si solicita primarului explicatii in acest sens .
Primarul sustine ca cele doua liste sant distincte, adica nu se regaseste o strada pe ambele liste.
Consilierul Toma in dreptul la replica arata ca strazile : Creatiei, Lalelelor, Aron Gabor, Ferenczes, Dorului , Primaverii, Serelor, Ferventia , Berna , Praga se regasesc pe ambele liste ( a se vedea stenograma sedintei CL din ianuarie 2014 ). Considera atitudinea primarului ca o ofensa adusa Consiliului local prin dezinformarea acestuia. Pentru a sustine afirmatia sa solicita primarului sa spuna in fata consilierilor daca a promis unor cetateni din Dumbravita ( membri PSD ) care locuiesc in zona Padurii verzi ca atat timp cat dinsul va fi primar nu se va realiza strada Migdalului ( de pe liziera padurii ) strada care a fost aprobata de toti consilieri in sedinta din ianuarie, pentru a fi cuprinsa in bugetul pe 2014 pentru asfaltare, ca o solutie pentru descongestionarea traficului. Arata deasemenea ca in monitorul de Dumbravita primarul a dezinformat locuitorii spunand ca propunerea de asfaltare a strazii Migdalului a fost facuta de opozitie dar consilierii au considerat ca nu este prioritara si au propus alte strazi.
Primarul Malac , vadit incurcat , arata ca la intalnirea cu cetatenii respectivi a spus ca nu stie daca in bugetul local se vor gasi fonduri pentru realizarea acestei strazi.
Consilierii Samfira , Abalaru, Sperneac confirma ca in sedinta din ianuarie s-a votat in unanimitate pentru asfaltarea cu prioritate a strazii Migdalului .
Se supune la vot PH in forma prezentata si se aproba cu 12 voturi pentru si o abtinere.
4. Proiect de hotarare privind renuntare drum in favoarea Comunei Dumbravita;
Consilierul Sperneac arata ca in referatul de specialitate se prezinta actiunea ca o donatie si trebuie corectat referatul prntru a corespunde cu PH.
Nemaifiind comentarii se supune la vot si se aproba in unanimitate.
Consilierul Toma propune ca punctul 5 prin care se propune prelungirea mandatului administratorului SC Dumbravita Investitii sa fie discutat dupa punctele 6,7 si 9 care analizeaza activitatea societatilor respective . Se aproba in unanimitate
5. Proiect de hotarare privind modificarea Organigramei SC AQUA DUMBRAVITA SRL;
Se propune suplimentarea organigramei societatii SC Aqua Dumbravita cu un post de mecanic datorita achizitionarii unei vidanje.
Se supune la vot si se aproba in unanimitate
6. Proiect de hotarare privind aprobarea Organigramei SC. DUMBRAVITA
INVESTITII SRL;
Consilierul Toma arata ca in sedinta comisiei nr. 3 cand a fost analizat raportul de activitate al SC Dumbravita Investitii a atras atentia domnului Bradistean ca nu va putea prezenta bilantul societatii pentru ca nu are organigrama aprobata. Apreciaza faptul ca acesta s-a conformat si prezinta consiliului organigrama pentru a fi aprobata.
Din pacate pe linga faptul ca aceasta nu a fost mai inainte prezentata in comisie, este o caricatura de organigrama care nu are nimic in comun cu obiectul de activitate al S.C . D. I.aprobat de CL. Societatea a fost infiintata pentru a realiza majoritatea lucrarilor de investitii ( dezvoltare ) ale localitatii : retele canalizare, retele de apa , gaz , drumuri , parcuri, cladiri . Asta inseamna ca in organigrama trebuie sa existe compartiment de investitii si formatii specializate pe tipuri de lucrari . In realitate organigrama prezentata contine : formatie televiziune, formatie camere supraveghere, productie pavele, administrare domeniu public , etc. Acest lucru se reflecta in rezultatele foarte proaste obtinute in 2013 datorate preluarii tuturor angajatilor asociatiilor lui Szilaghi si mai mult , chiar si a obiceiurilor acestuia.
Propune modificarea completa a organigramei , face o propunere in acest sens si solicita primarului sa nu mai atribuie lucrarile care nu se distribuie prin licitatie publica ( cele sub 100 mii euro ) la firmele clientelare ci sa le atribuie acestei societati asa cum a hotarat CL.
Se supune la vot organigrama cu modificarile propuse de consilierul Toma si se aproba in unanimitate.
7. Proiect de hotarare privind extindere retele electrice in Comuna Dumbravita;
Consilierul Toma apreciaza faptul ca se prezinta consilierilor proiectele de extindere retele electrice , pe fiecare strada in parte , specificandu-se contributia cetatenilor dar, procedura trebuie dusa mai departe si propune incheierea de contracte intre primarie si cetateni in care sa se precizeze sumele cu care contribuie fiecare si termenul de realizare a lucrarii. Sustine aprobarea hotararii avand in vedere ca banii necesari au fost cuprinsi in bugetul local pe 2014.
Consilierul Abalaru intreaba daca exista metode de constrangere pentru locuitorii care nu participa la dezvoltarea acestor retele .
Primarul Malac spune ca nu exista astfel de parghii legale.
Se supune la vot si se aproba in unanimitate.
8. Raport de Gestiune al Societatii Dumbravita Investitii SRL;
Consilierul Agoston arata ca raportul de gestiune prezentat consilierilor nu este semnat ceea ce inseamna ca nu este insusit de nimeni. Administratorul Bradistean spune ca este o scapare, raportul a fost intocmit de dansul si raspunde pentru datele prezentate.
Consilierul Toma arata ca raportul este unul negativ si reflecta proasta organizare si administrare a societatii. In primul rand precizeaza ca societatea nu indeplineste obiectul principal de activitate pentru care a fost infiintata : lucrari pentru dezvoltarea localitatii. Din raport rezulta ca societatea presteaza servicii de curatenie si paza pentru primarie si scoala ( 17 salariati ) ,produce programe Tv pentru imaginea primarului , produce pavele de proasta calitate si mai scumpe decat cele de la Ecosisteme pentru ca firmele clientelare ( ale primarului si ale unor consilieri )sa poata realiza trotuarele in comuna, etc. Raportul trebuia sa contina bilantul pe 2013 si proiectul de buget pe 2014. Din datele prezentate rezulta ca firma are de incasat la sfarsitul anului 130 mii lei si datorii de 396 mii lei si are in stoc materiale de 112 mii lei. Deci bilantul economic pe jumatate de an de functionare este cu pierderi de 154 mii lei. Propune ca societatea sa se reorganizeze dupa propunerea aprobata in sedinta prezenta , sa lucreze cu primaria pe baza de contracte transparente , sa renunte la activitatile neeficiente si recomanda primarului sa distribuie acestei societati toate lucrarile de dezvoltare ce nu fac obiectul licitatiilor publice.
Consilierul Kadar sustine ca societatea este la inceput nu a avut timp sa se organizeze corespunzator si trebuie sustinuta in continuare . Administratorul Bradistean arata ca i-au fost impuse anumite lucruri ( preluarea unor salariati si a unor servicii ) ca a inceput sa reorganizeze activitatile si promite ca asa cum Aqua Dumbravita functioneaza eficient , in scurt timp va aduce si aceasta societate pe profit.
Consilierul Abalaru sustine ca productia de pavele nu trebuie oprita daoarece produsele sant bune si mai ieftine decat cele de la ecosisteme.
Primarul Malac arata ca va incerca sa reduca serviciile pe care le presteaza aceasta societate pentru primarie si promite ca impreuna cu administratorul vor aduce societatea pe profit.
Nemaifiind alte comentarii se trece la urmatorul punct .
9. Proiect de hotarare privind prelungirea mandatului administratorului societatii Dumbravita investitii SRL ;
Consilierul Sperneac arata ca in raportul privind prelungirea mandatului nu era prevazuta perioada de prelungire. In comisia nr.1 s-a propus o perioada de un an de zile dupa care sa se treaca la varianta cu Contract de management care sa contina si indicatori de performanta .
Consilierul Toma arata ca administratorul Bradistean a dat dovada de receptivitate si constinciozitate in mandatul sau iar nerealizarile la care a facut referire nu i se datoreaza lui ci presiunilor si influentelor venite din partea executivului , influente care ar trebui sa inceteze . Spera ca domnul Bradistean sa tina cont de toate observatiile si criticile aduse si sa le foloseasca in mod constructiv, motiv pentru care il va sustine pentru un nou mandat.
Primarul Malac arata ca domnul Bradistean este un inginer capabil cu care a colaborat foarte bine si il sustine pentru prelungirea mandatului .
Se supune la vot PH cu precizarile facute de comisia 1 si se aproba in unanimitate.
10. Informare privind Decizia nr. 5/2014 a Camerei de Conturi a Judetului Timis;
Consilierul Toma precizeaza ca raportul Camerei de conturi este urmare controlului doar a previzionarii si realizarii veniturilor in perioada 2010 -2013. Constata cu satisfactie ca absolut toate observatiile si criticile aduse de dansul fata de modul in care se constituie si se executa bugetul localitatii au fost constatate ca nereguli de inspectorii Camerei de conturi si de data aceasta au fost trasate sarcini clare primarului , cu termene precise pentru intrarea in legalitate. Spre exemplificare arata urmatoarele aspecte : lipsa de transparenta la intocmirea si executia bugetului ( nu se afiseaza pe site , nu se dezbate public ); necuprinderea in buget a sumelor incasate de la populatie pentru lucrari de dezvoltare a infrastructurii localitatii ; lipsa de preocupare pentru incasarea creantelor ce risca a se prescrie; nepunerea in aplicare a unor hotarari de consiliu prin care se aduceau venituri la buget; plata unor amenzi din bugetul local si neancasarea acestora de la persoanele vinovate , etc. Concluziile Camerei de conturi arata ca in perioada analizata, datorita sutelor de nereguli constatate si proastei administrari , UAT Dumbravita a fost prejudiciata de venituri in valoare totala aproximativa de 3 milioane lei.
Primarul Malac spune ca domnul Toma exagereaza , ca raportul contine doar 13 nereguli si nu toate acestea sant din perioada de cand este primarul localitatii.
Precizeaza ca si-a insusit constatarile Camerei de conturi si a inceput deja punerea in aplicare a masurilor stabilite de aceasta.
Consilierul Agoston il intreaba pe primarul Malac daca a preluat gestiunea de la vechiul primar Szilagyi. Primarul Malac spune ca nu in totalitate ( dupa 2 ani )
Consilierul Hategan intreba consilierii daca cineva cunoaste cazuri de administratii la care Curtea de conturi nu a gasit nereguli.
11. Discutarea cererilor privind pe dl. Ciobanu Paul si Goldis Diana;
a.) Domnul Ciobanu Paul solicita returnarea sumei de 2700 lei, suma platita primariei in baza unui contract ce viza extinderea racordului electric pe strada sa, lucrare care nu s-a realizat.
Consilierul Sperneac spune ca suma a fost platita in 2007 si in prezent s-a prescris.
Consilierii considera ca este normal ca executivul sa restituie suma deoarece nu sant conditii pentru realizarea retelei electrice in viitorul imediat.
b.) Doamna Goldis D. solicita primarului sa puna de urgenta in aplicare legea 258/2013 privind gestionarea cainilor fara stapan si HCL ul din 2013 privind infiintarea adapostului pentru caini.
Primarul Malac arata ca pe raza judetului nu exista pentru probleme de ecarisaj decat firma Danyflor, ca are numeroase sesizari de la populatie privind inmultirea cainilor in anumite cartiere si ca a prevazut in buget o suma cu care intentioneaza sa rezolve aceasta problema printr-o firma autorizata in conditiile legii. Deocamdata nu a gasit nicio solutie.
12. Diverse.
Domnul Friedmman Robert , membru Dunos , solicita cuvantul si prezinta problema canalizarii pluviale pe strada Marte unde locuieste.
Viceprimarul spune ca se cunoaste problema si va avea in vedere rezolvarea ei .
Domnul Ionescu Lucian, membru Dunos solicita cuvantul si arata ca in localitate sant foarte multe proprietati fara constructii care sant invadate de balarii si gunoaie constituind surse de discomfort si poluare pentru toti locuitorii . Solicita consilierilor si primarului sa puna in aplicare HCL ul care reglementeaza aceasta problema si sa treaca la aplicarea de amenzi. Se angajaza sa adune sute de semnaturi de la locuitorii nemultumiti de acest aspect si sa aduca date de contact pentru proprietarii care nu-si intretin parcelele.
Sedinta s-a incheiat dupa 3 ore de dezbateri.
In legatura cu HCL Dumbravita nr. 12/30.08.2012 prin care se impune proprietarilor de terenuri sa le intretina si sa le mentina curate,precizez ca exista L 215/2001 a administratiei publice locale,care prevede -
Art. 50.
(1) Hotararile cu caracter normativ devin obligatorii si produc efecte de la data aducerii lor la cunostinta publica, iar cele individuale, de la data comunicarii.
(2) Aducerea la cunostinta publica a hotararilor cu caracter normativ se face in termen de 5 zile de la data comunicarii oficiale catre prefect.
Membrii Dunos au demarat strangerea de semnaturi pt. a determina administratia locala Dumbravita sa puna in aplicare a acestui HCL.Apreciez eforturile colegului meu Lucian Ionescu de a aduce la primarie datele de contact ale proprietarilor care nu isi intretin parcelele.
Este absurd ca s-a ajuns intr-o astfel de situatie. Legea obliga punerea in aplicare a HCL-urilor,iar datele de contact ale proprietarilor de teren de pe raza localitatii Dumbravita sunt detinute de primarie. Ma intreb pt. ce mai platim administratia,daca suntem obligati sa ii facem munca.
PROBLEMA CAINILOR FARA STAPAN.
Primarul sustine ca pe raza jud. Timis exista o singura firma pt. problemele de ecarisaj (eu asi folosi expresia *de gestionare a cainilor fara stapan*,asa cum decurge din lege) Si ca la nivelul comunei Dumbravita nu au fost gasite inca solutii.si rezolvarea se va face cu o FIRMA autorizata in conditiile legii.
COMENTARIU IN CONDITIILE LEGII.
De la intrarea in vigoare a L 258/2013 si a Normelor metodologice de aplicare a acestei legi -
1.Sc Danyflor srl NU mai are dreptul de a concesiona activitatile Serviciului de gestionare a cainilor fara stapan a nici unui Consiliu Local,concesionarea se face NUMAI persoanelor juridice,asociatii si fundatii de protectia animalelor (L 258/2013,art.2 (4)) Persoanele juridice mai sus mentionate NU cuprind societatile comerciale (deci nici sc Danyflor srl),NU exista cod CAEN de protectia animalelor.
2.Daca sc Danyflor srl isi va schimba forma de organizare,va putea concesiona activitatile Serviciilor de gestionare a cainilor fara stapan din localitatile limitrofe comunei Sag (unde are sediul si adapostul).(vezi HG nr. 1059/2013,cap.II,art. 3)
3.Conform art. 2 (1),L 258/2013,Consiliile Locale au OBLIGATIA de a infiinta din FONDURI PROPRII adaposturi pt. cainii fara stapan. Nerespectarea acestei prevederi este CONTRAVENTIE si de pedepseste cu amenda 10.000-20.000 ron.
4.Conform art.11,l 258/2013,Serviciile specializate de gestionare a cainilor fara stapan au OBLIGATIA sa faca o evaluare a nr. de caini de pe raza localitatii si sa intocmeascaunPLAN DE ACTIUNE in vederea gestionarii problemei cainilor fara stapan . Nerespectarea acestei prevederi e CONTRAVENTIE si se pedepseste cu amendaintre 5000-10.000 ron.
Toate aceste aspecte le-am prezentat in scris primarului,consilierului juridic al primariei si Consiliului Local,iar cu primarul am avut discutii directe.
Pana acum rezultatul demersurilor mele pe marginea LEGII se lasa asteptate. In continuare se doreste externalizarea serviciului (cand de fapt nu au cui) si simplist,rezolvarea RECLAMATIILOR.
In perioada sept. 2012-aug.2013,primaria Dumbravita a avut incheiat un contract cu sc Danyflor srl.Contractul incalca 3 legi - OUG155/2001,L 205/2004, OUG 34/2006.S-au cheltuit inutil 36.000 ron.,pt.ridicarea a aproximativ 60 de caini (600 ron/caine !!!).
In ian. 2013 Consiliul Local Dumbravita a votat un HCL de sterilizare in masa a cainilor fara stapan de pe raza localitatii Dumbravita.Nici un caine NU a fost sterilizat,rezultatul il vedem pe strazi.
Daca se va continua cu haosul si lipsa de viziune si cu nerespectarea legii,problema cainilor fara stapan va ramane o PROBLEMA perpetua.
Uluitor!!!
Si dl avocat Sperneac ce parere are? Doar legile sunt instrumentul sau de lucru.
Pentru colectivul Dunos si pt.toti Dumbravitenii, Lumina Invierii sa va aduca sanatate,bucurii si prosperitate!Paste Fericit!